Pagina de Facebook a Cabinetului Ananda

Terapii Alternative

Vindeca-te si gaseste-ti echilibrul!
Boala nu este decat un dezechilibru creat in urma unui soc psihologic/emotional sau a incalcarii Legilor Universului in relatiile cu semenii nostri. Tu insuti esti cel care face primul pas spre vindecare!

Pastreaza-ti echilibrul si traieste armonios!
Nu repeta greselile care au declansat boala! Acorda-ti intreaga ta atentie si pastreaza-ti echilibrul in tot ceea ce faci.

Fii un model prin viata ta echilibrata!
Odata ce ai gasit echilibrul interior, fii un exemplu pentru cei din jurul tau prin faptele si modul tau de viata!

Terapii Alternative

Recomandari

Yoga

Tehnicile yoga asigura individului posibilitatea de a-si disciplina componentele psiho-functionale ale organismului prin punerea acestora sub control voluntar, in scopul realizarii unei stari optime de sanatate si al cresterii randamentului in activitate.
Cuvantul deriva etimologic din limba sanscrita (yuj – a uni, a contopi) si semnifica unirea constienta dintre om si Existenta prin cresterea capacitatii de a controla invelisul fizic, psihic, mental, transformandu-l intr-un instrument al eului superior.
Patanjali, parintele sistemului yoga, a stabilit ca practica yoga cuprinde opt "discipline":
1. Yama – contine cinci tendinte de conduita psihologica care reprezinta suporturile unei minti linistite. Ea urmareste obtinerii unei anumite "structuri" psihice, plecand de la ideea ca toate actiunile noastre sunt determinate de motivatiile noastre interioare.
2. Niyama – include cele cinci calitati necesare si obligatorii ca baza a practicii yoga – puritatea, multumirea, angajamentul, autocunoasterea si supunerea.
Aceste doua "discipline" cuprind de fapt doua sisteme de reguli morale si de purificare fizica si psihica perfect adaptate societatii indiene, dar cu aplicabilitate restransa civilizatiei europene actuale, inclusiv celei romanesti.
3. Asanele – reprezinta posturile yogine, diferite de posturile clasice din gimnastica deoarece ele asociaza atitudinea mentala posturii fizice. Asanele urmaresc dezvoltarea constientizarii aliniamentului propriului corp prin realizarea unor tensiuni musculare simetrice egale in scopul corectarii dezechilibrelor posturale si au efecte favorabile la nivelul sistemelor nervos, endocrin, muscular si a organelor interne.
Prin asocierea mentalului la fizic se urmareste constientizarea activa simultana a fiecarei parti a corpului. Prin aliniere si constientizare postura devine asana, iar exercitiul de flexibilitate devine yoga. Pentru ca aceste posturi, care sunt exercitii fizice statice, sa aiba efecte favorabile trebuie sa indeplineasca anumite conditii:
I. sa fie executate fara efort – pozitii confortabile si relaxante
II. sa se realizeze in conditii de stabilitate,
III. sa fie mentinute un anumit timp,
IV. atentia subiectului trebuie sa fie concentrata asupra pozitiei.
Asanele sunt grupate in serii sau cicluri in scopul angrenarii intregii musculaturi a corpului.

4. Pranayama – reprezinta controlul ritmic si rational al respiratiei. Ea implica activarea, armonizarea si intensificarea fortei ascunse a energiei vietii, parte a energiei vitale imanente universale – prana. Scopul principal urmarit prin practicarea pranayama este asigurarea unei acumulari adecvate de prana prin aparatul respirator, ameliorand astfel nivelul de oxigenare al organismului. Pranayama cuprinde un sistem de exercitii de gimnastica respiratorie cu efecte pozitive asupra tuturor functiilor vitale ale organismului si asupra starii psihice.
5. Pratyahara – reprezinta "eliberarea mintii" si se obtine prin practicarea corecta a asanelor si a pranayama. Scopul urmarit este de detasare a mentalului de fizic si de mediul inconjurator. Prin izolarea pe care o asigura tehnicile pratyahara se realizeaza ameliorarea atentiei.
6. Dharana – reprezinta concentrarea si este prima faza a meditatiei, prin care activitatea mentala este orientata intr-un singur punct. Ea are efect pozitiv asupra cresterii randamentului si calitatii activitatii intelectuale.
7. Dhyana – reprezinta meditatia si este aspectul esential in yoga. Ea urmareste dezvoltarea tonusului neuropsihic si a componentelor activitatii nervoase superioare – memorie, atentie, perceptie, analiza, etc. in scopul crearii unei stari mentale speciale in care individul se poate detasa de tiparele vietii cotidiene.
8. Samadhy – reprezinta stadiul suprem in practica yoga, un fel de contemplare cu scop de obicei mistic.

Din principalele ramuri ale sistemului filozofic yoga – jnana-yoga, tantra-yoga, ashtanga-yoga, raja-yoga, hatha-yoga, bhakti-yoga, karma-yoga si mantra-yoga - in practica pacienta curenta se foloseste cel mai frecvent hatha-yoga. Ea reprezinta echilibrul dintre activitate si repaus sau stapanirea corpului si a vitalitatii. Practic hatha-yoga actioneaza asupra laturii fizice a fiintei umane prin controlul respiratiei, utilizand contractiile musculare controlate in scopul stabilizarii si dominarii pranei (energia vitala imanenta a universului).
In refacerea pacientului exercitiile hatha-yoga urmaresc inducerea unei stari optime de relaxare psiho-fizica, eliminarea durerilor musculare post-efort, cresterea oxigenarii tisulare, imbunatatirea elasticitatii musculo-ligamentare si cresterea fortei musculare de contractie. Ele au in general durata de 10 – 20 minute si se executa zilnic, individual, intr-un spatiu izolat. Prin imbinarea efortului fizic cu activitate mentala specifica, orientata in sensul concentrarii pe miscarile de executat, exercitiile hatha-yoga favorizeaza reechilibrarea energiei subtile intre cei doi poli ai corpului fizic si refacerea fizica si psihica a pacientului.
Unele dintre exercitiile hatha-yoga asigura circulatia energiei vitale subtile la nivelul organismului prin controlarea sferei neuro-musculare a organismului, in timp ce alte exercitii asigura echilibrarea energiei subtile interne cu energia vitala a universului prin controlarea respiratiei – pranayama.

Exercitiile din sistemul hatha-yoga prezinta anumite particularitati: 4 au cu precadere caracter static; 5 se realizeaza cu efort cat mai mic; 6 respiratia este in permanenta sub control voluntar. Unele secvente ale exercitiilor se executa in apnee, fara a determina insa instalarea hipoxiei. Acest lucru este favorabil pacientilor care practica eforturi de tip maximal, executate in apnee; 7 utilizarea frecventa a dinamicii incordare - relaxare. Exercitiile hatha-yoga se folosesc in special in antrenamentul complex de refacere si in refacerea post-efort din perioadele pregatitoare in scopul restabilirii functionale neuro-musculare.

Lect.univ.dr. Mircea Bratu
Lect.univ.dr. Anca Dana Popescu

© Copyright 2011 Ananda SRL